Henk de Vree is bedrijfskundig informaticus en een sinds kort gepensioneerde zelfstandig ondernemer. In 2004 was hij woordvoerder van de lokale actiegroep ‘OZB Nee’ tegen de extreme verhoging van de onroerendezaakbelasting. Na vanaf 2006 voor een lokale partij in de gemeenteraad van zijn woonplaats te hebben gezeten, werd hij in 2011 lid van de Provinciale Staten van Zuid-Holland voor de PVV en voorzitter van de Statencommissie Verkeer & Milieu. In 2014 werd hij fractievoorzitter. Hij is sinds 2019 woordvoerder voor de onderwerpen klimaat, natuur en milieu. Hij woont in een landelijke deel van de provincie in de nabijheid van een natuurgebied met veel weidevogels.
Zuid-Holland is wat NNN betreft redelijk op schema, het bestaande beleid zal worden voortgezet. Wij steunen het natuurbeleid zoals dat op dit moment in Zuid-Holland wordt gevoerd, maar zijn kritisch waar het gaat om het spanningsveld dat ontstaat tussen de natuur en het steeds verder groeiende inwoneraantal van onze provincie. Wij voorzien dat natuurgebieden op deze manier zullen (ver)worden tot stadsparken.
Het NPLG ziet op verschillende aspecten waarvan wij de Vogel- en Habitatrichtlijn en de KRW als belangrijk zien. Stikstof is geengroot probleem, eventuele problemen met CO2 zijn op te lossen met kernenergie. Helaas bepaalt de provincie op dit punt het beleid niet.
In de provincie Zuid-Holland is er een toenemend spanningsveld tussen de fauna en de groei van bebouwing en infrastructuur. Het tegengaan van de bevolkingsgroei is voor ons een belangrijke methode tot instandhouding van de fauna.
Het bouwen van huizen moet zoveel mogelijk plaatsvinden binnen de rode contouren, duurzame energie kan worden geleverd doorkernenergie en zo houden we zelfs in een drukke provincie als Zuid-Holland een open en groen landschap.
Wij zullen toezien op het stimuleren van een duurzame inkoop- en aanbesteding zover dat redelijk haalbaar is.
Wij zetten ons in voor een beter openbaar vervoer en goede provinciale wegen. Alleen als het openbaar vervoer goed van kwaliteit is, is het een redelijk alternatief voor de auto. Wij moedigen fietsverkeer aan.
Wij zetten ons in voor het realiseren van nieuwe fiets- en wandelroutes, met name in gebieden waar deze ontbreken en een goede rol zouden kunnen vervullen voor recreatie.
Wij zetten ons bijvoorbeeld in voor verbetering van de Merwede Linge Lijn (MLL) en voor het behoud van intercity verbindingen in o.a. Dordrecht.
RTHA is van economisch belang voor zowel de regio als daarbuiten. Handhaving is voor ons belangrijk, maar uiteraard wel binnen de regels en grenswaarden.
Oneens, de belasting van stikstofgevoelige gebieden wordt nog steeds alleen bepaald door het Aerius model en niet door metingen. Zo lang er geen of niet voldoende metingen worden gedaan die aantonen dat stikstof dat van landbouwbedrijven afkomt een probleem is, zijn wij het hiermee niet eens.
Geen standpunt, de stelling is onduidelijk omdat niet aangegeven wordt om welke bestaande subsidieregelingen het gaat.
Oneens, in verschillende gebieden is functie volgt peil in elk geval bij wijze van proef verlaten. Dat er meer CO2 wordt uitgestoten door het verlagen van het waterpeil klopt, maar dat CO2 leidend is in de verandering van klimaat zien wij niet als vaststaand feit
Wij zijn blij met maatschappelijk organisaties, maar tegen het verstrekken van subsidies. Als er een voldoend draagvlak is, zijn subsidies niet nodig.
Eens
Wij blijven ons inzetten voor het laten afnemen van de instroom van nieuwelingen van buiten onze provincie. Een blijvende groei van mensen zal altijd zorgen voor minder natuur en een minder gezonde en groene leefomgeving.
Wij blijven er naar streven om de bevolkingsgroei binnen onze provincie te beperken. Alleen zo kunnen we de KRW doelen halen.
Wij zetten ons in voor een voortzetting van het bestaande beleid en wij zullen toezien op een goede en tijdige inzet van vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Wij hebben niet de indruk dat de controle op de omgevingsdiensten slecht is, maar uiteraard blijven wij dit aspect in de gatenhouden.
Er is geen grotere vervuiler dan de mens. Opvoeden heeft weinig zin zonder passend toezicht en passende handhaving. Daar naast is het goed om in te zetten op het beter schoonhouden van gebieden. Gebieden die vervuild zijn, nodigen meer uit tot nog meer vervuiling.
Oneens, boerenbedrijven doen al heel veel aan agrarisch natuurbeheer en zijn niet de enige factor die voor achteruitgang van bijvoorbeeld weide- en akkervogels zorgt: windturbines en bescherming van predatoren door wettelijke regels spelen ook een grote rol.
Eens, er zijn veelal ook natuurlijke alternatieven.
Het bestaande beleid van de provincie Zuid-Holland ziet voldoende toe op het behoud van de weidevogels, maar uiteraard houden we de voortgang in de gaten.
Wij zetten ons in voor groenere steden die ruimte laten voor groene gebieden op zowel de grond als op daken en balkons. Groenstaat niet alleen voor de kleur en natuur maar ook voor minder vervuiling.